Lucrand cu copiii, este necesar sa cunoastem capacitatile intelectuale pe care ei le pot avea in anumite intervale de vasta . Este si motivul pentru care la gradinita copiii sunt repartizati pe grupe de varsta : cei de 3-4 ani la grupa mica, cei de 4-5 ani la grupa mijlocie ,iar cei de 5-6 ani la grupa mare . Modul in care se dezvolta fiecare copil este unic , pentu ca factorii dezvoltarii psihice sunt: ereditatea (zestrea nativa), mediul (familia, tara,etc) si educatia. Toate acestea actioneaza ca un camp de forte dar intre ele se interpune PERSONALITATEA copilului. De aceea chiar si gemenii crescuti in conditii identice, care beneficiaza de aceleasi surse de educatie, au de cele mai multe ori diferente mari in dezvoltarea psihica.
Dezvoltarea psihica a copiilor are la baza procesele psihice de cunoastere senzoriala, ma refer la senzatii si perceptii, apoi treptat se face trecerea catre reprezentari, notiuni, judecati si rationamente. Puteti afla mai multe informatii din cartile de Psihologia copilului.
De asemenea este foarte important sa cunoastem Legile dezvoltarii psihice:
Dezvoltarea psihica se realizeaza in salturi,
de la usor la greu,
de la simplu la complex,
prin acumulari cantitative care duc la salturi calitative.
Concret, asta inseamna ca acumulam diferite informatii pe care la un moment dat ne dam seama ca le putem utiliza in imprejurari diferite pentru a rezolva noi probleme. Se produce acel salt calitativ , iar momentul cand apare difera de la un individ la altul, in functie de personalitatea fiecaruia.
V-am scis aceste informatii cu tot sufletul, pentru ca sunt convinsa de utilitatea lor. Mi-ar placea sa cred ca mai ales parintii citesc aceste cuvinte nu numai cu ochii, ca isi fac timp sa le proceseze prin creier si mai ales prin suflet. Cunoscand aceste lucruri , sper ca vom reusi sa respectam ritmul propriu al fiecarui copil si nu-i vom mai compara in permanenta cu ,,varfurile”.
Revenind la activitatile cu continut matematic, cred ca v-ati dat seama ca incerc sa fac o esalonare a acestora respectand legile dezvoltarii psihice. Dupa ce am invatat sa formam multimi si sa utilizam corect diferite pozitii spatiale, este momentul sa le dam copiilor cunostinte noi, utilizand trusa pieselor geometrice care au forme de patrat, cerc ,triunghi si dreptunghi, sunt de culoare rosu, galben sau albastru, sunt mari, mici, groase sau subtiri.Trebuie sa-i facem pe copii sa cunoasca foarte bine atributele pieselor geometrice si sa rezolve cu ajutorul acestor cunostinte diferite probleme. Tinand cont de legile dezvoltarii psihice vom incepe de la usor la greu si vom face multimi de obiecte dupa culoare, apoi dupa marime(mare-mic), vom continua apoi cu forma si grosimea. De fiecare data , copiii vor trebui sa spuna ce au facut, utilizand corect limbajul matematic:
Intrebare: Cum sunt elementele acestei multimi?
Raspuns: Toate elementele acestei multimi sunt….mari.
Putem sa le cererm copiiilor sa aseze multimea pieselor rosii deasupra multimii cu piese galbene…variante la alegere La grupa mijlocie copiii au capacitatea de a forma multimi cu piese geometrice care sa aiba doua caracteristici comune:
exemplu: Formati multimea triughiurilor albastre…Pe masura ce copiii se obisnuiesc cu aceste piese geometrice ei vor putea sa enumee 2-3-sau 4 caracteristici ale unei singure piese :
exemplu : Eu am in mana un triunghi, rosu, mare si gros.
Voi continua…..
Foarte informativ. Mulțumesc.