CUM LE FORMAM DEPRINDERILE DE AUTOSERVIRE COPIILOR?

Deprinderile sunt componente automatizate ale activitatii constiente.Se formeaza prin repetitii si stau la baza obisnuintelor.Nu intentionez sa fac o clasificare a deprinderilor, asta puteti sa gasiti in psihologia copilului dar vreau sa va spun cateva lucruri despre deprinderile de autoservire.

Anul acesta a venit la gradinita un copil de 4 ani care printre lacrimi mi-a spus: „a zis mama ca este aici o doamna care trebuie sa ma imbrace si sa ma dezbrace, trebuie sa-mi aduca apa sa beau , sa-mi dea sa mananc in gurita si sa ma legene pe picioare ca sa adorm.”
Copilul este un adorabil: frumos, inteligent,comunicativ…va dati seama  cate griji avea cand a venit la gradinita. Trebuie sa va spun dragi parinti ca la noi la gradinita de stat sunt 2 ingrijitoare la 8 grupe de copii. Putin probabil sa gasesc una disponibila care sa-l ajute pe acest copil la tot ce are nevoie. Asa ca baza ramane tot educatoarea care este una singura la toata grupa de copii. Ca sa fiu sincera pana la capat copilul s-a descurcat foarte bine inca din primele zile, chiar a dormit la pranz fara sa fie leganat pe picioare. A trebuit sa-i trimit poze mamei ca sa ma creada.
Majoritatea copiilor care vin la gradinita au deprinderi de autoservire formate din familie: stiu sa se spele pe maini,sa foloseasca toaleta,mai greu este cu stersul la fund.
Probabil veti spune ca va sfatuiesc sa le formati copiilor deprinderi de autoservire ca sa usurez munca educatoarei; si asta este adevarat dar trebuie sa aveti in vedere ca un copil care se imbraca singur isi dezvolta increderea in fortele proprii, stapanirea de sine, ambidextria, coordonarea oculo-motorie, bucuria de a face ceva util. Pentru a le da satisfactie este bine sa le dati copiilor imbracaminte cat mai usor de manipulat (fara nasturi, capse, fermoare,sireturi, bretele,etc).

Anul trecut o fetita de la grupa mica a iesit din toaleta cu o hartie igienica folosita cu care alerga tinand-o deasupra capului 😄😄😄. Am vrut sa o opresc imediat dar fetita fericita striga: „Am reusit!Am reusit!”. Era un fel de „mars triumfal”, fetita reusise sa se stearga singura la fundulet si isi manifesta bucuria.

Parintii prelungesc etapa cu pampers, considera ca sunt prea mici ca sa se stearga singuri. E bine de stiut , ca da, copiilor le place sa fie independenti, sa treaca acele praguri care ii fac sa se simta mari , puternici si destepti.
Copilul meu dupa ce sta pe olita striga tare: „gege-ma”. Si imediat eu sau sotul faceam ce spunea baiatul. Cand s-a facut mai mare degeaba incercam eu sa fiu educatoare si acasa, sotul meu raspundea imediat la apel. Asta pana cand a plecat intr-o deplasare de serviciu. Cand am primit comanda „sterge-ma”, i-am spus ca poate sa o faca singur. El mi-a raspuns „Bine.il astept pe tata” . I-am raspuns sa astepte ca vine peste 3 zile…si astfel, de voie, de nevoie a trebuit s-o faca singur.

Ce as vrea sa retineti?
Trebuie sa existe o consecventa in cerinte, copilul trebuie sa inteleaga ca el poate singur sa faca anumite lucruri pentru ca s-a facut mare. Trebuie laudat si recompensat pentru fiecare lucru „greu” pe care l-a facut singur iar atunci deprinderea castigata ii apartine lui; se foloseste de ea in permanenta si se transforma in obisnuinta.

La gradinita ne folosim pentru a-i determina pe copii sa-si dezvolte anumite deprinderi de cantece, poezii, povesti. Deosebit de educativa este povestea  „Iedul cu 3 capre” de O.P. Iasi.

(Visited 933 times, 1 visits today)

Nu sunt Comentarii

Scrieti Comentarii

To Top