„Omul ca sa devina om trebuie format”,sunt cuvintele lui J.Amos Comenius pe care le-am invatat la scoala.Marturisesc ca nu le-am acordat prea mare importanta atunci cand le-am auzit insa an de an m-am convins ca aceste cuvinte au mare valoare de adevar.
Noi oamenii ne nastem cu anumite capacitati intelectuale pe care le mostenim de la parinti dar trebuie sa fie cineva care sa ne ajute sa utilizam aceste capacitati.Si cum totul se invata , ne dezvoltam capacitatile mostenite nativ invatand.
In general parintii vor sa arate ce copil supradotat au si se straduiesc sa-l invete lucruri foarte grele pe care copilul le memoreaza mecanic si nu ii sunt de folos.
De curand am auzit o bunica care repeta cu copilul de 4 ani asa:”unu ori unu-unu, unu ori doi-doi”. Mi-au dat lacrimile si cand i-am spus ca nu este bine ce face mi-a spus ca „asta a invatat la gradinita”. Nu stiu care este adevarul dar sunt convinsa ca parintii din zilele noastre sunt foarte iubitori si bine instruiti. Selectati ce vreti sa invete copilul dumneavoastra si ganditi-va cu ce il ajuta in dezvoltarea lui.
La gradinita educatoarele isi planifica activitatile dupa Curriculum pentru invatamantul prescolar care ne spune ce si cat putem sa-i invatam.
Activitatile comune (de invatare) sunt repartizate pe domenii experientiale:
-DOMENIUL STIINTA-Activitati cu continut matematic
-Cunostinte despre natura si om
-DOMENIUL LIMBA SI COMUNICARE (DLC)
-DOMENIUL ESTETIC SI CREATIV (DEC)-Muzica
-Activitati artistico-plastice
-DOMENIUL PSIHO-MOTRIC (DPM)-Educatie fizica
-Activitati practice
-DOMENIUL OM SI SOCIETATE(DOS)
Programa ne da temele anuale de cunoastere:
-Cine sunt/suntem?
-Cand,cum si de ce se intampla?
-Cum a fost,este si va fi aici pe Pamant?
-Cu ce si cum exprimam ceea ce simtim?
-Ce si cum vreau sa fiu?
Cu aceste teme educatoarea poate jongla in realizarea planificarii activitatilor saptamanale in functie de nivelul grupei si de obiectivele urmarite la gradinita.
Este un sistem bine pus la punct care se bazeaza pe o buna pregatire teoretica si practica a educatoarei.Mai mult, o buna planificare trebuie sa se bazeze pe corelatii interdisciplinare pe parcursul unei zile si a intregii saptamani-astfel incat copilul sa poata utiliza cunoastintele asimilate de la alte discipline.
EXEMPLU
In cadrul unei activitati de invatare:
Tema generala:Cine sunt/suntem?
Tema saptamanii: Gradinita
CMO:Observare gradinita (sala de grupa,bucataria)
Matematica: Unde este jucaria (pozitii spatiale)
Muzica: Am venit la gradinita
DLC: Memorizare:”Gradinita”
DOS: Povestea educatoarei: „Sanda la gradinita”
Activitate practica: Lipeste ce lipseste: „Lipim acoperisul gradinitei”
Educatie fizica:-Mers obisnuit unul dupa altul
La jocuri si activitati liber alese:
-Constructii:Gradinita
-Auditie muzicala:Cantece pentru copii
-Jocuri in curtea gradinitei
In primele doua saptamani nu se fac activitati de invatare.Este perioada in care educatoarele incearca sa-i cunoasca pe copii, sa-i determine sa nu planga la gradinita, ii obisnuiesc cu mersul la toaleta, la sala de mese, sa-si recunoasca pijamalele si patutul..
Nu intentionez sa va dau o planificare ca la carte-acestea tin de pregatirea profesionala.V-am stipulat cateva activitati ca sa intelegeti ca nimic nu este la intamplare iar munca noastra este foarte serioasa. Planificarile le facem de obicei cu o saptamana inainte pentru a avea timp sa ne pregatim materialele didactice necesare.
(Visited 3.308 times, 1 visits today)
Nu sunt Comentarii