La inceputul anului scolar 2017-2018 am fost anuntate ca maxim in doua luni vom avea un Curriculum pentru invatamantul prescolar nou. Toate educatoarele am fost de acord ca este necesara schimbarea curriculumului pe care lucram deoarece este depasit. Timpul a trecut,anul scolar este pe sfarsite si lucram in continuare dupa acelasi curriculum pentru ca nu a aparut niciunul nou. Probabil ca in anul scolar urmator va aparea in sfarsit cel nou si sunt foarte curioasa ce schimbari esentiale va aduce.
Eu sunt o educatoare pasionata de activitatile cu continut matematic si tin minte ca acum 40 de ani cand mi-am inceput activitatea programa prescolara de atunci ne cerea ca la grupa mijlocie sa-i invatam pe copii sa numere pana la 5. Dupa 40 de ani , curriculumul dupa care lucrez imi cere sa-i invat pe cei din grupa mijlocie sa numere tot pana la 5.
CE S-A SCHIMBAT? Cu 20-30 de ani in urma faceam cu copiii jocuri logico-matematice cu trusa Dienes, care necesitau operatii de reuniune,intersectie , complementara reuniunii, activitati foarte dificile atat pentru copii cat si pentru educatoare, dar care contribuiau la dezvolatrea operatiilor gandirii logice. Acum nu se mai pune accent pe acest tip de activitati , se considera ca sunt dificile si obosesc copiii.
Saptamana trecuta am asistat la o scena interesanta de familie: fiind in curte cu copiii a venit o mamica dupa un copil si i-a spus ca vor merge acasa cu un taxi comandat printr-o aplictaie de pe telefonul mobil. Imediat copilul a luat telefonul si a inceput sa spuna: vine in 12 minute, 11 minute, 10… Era clar ca acest copil abia trecut de 4 ani stia sa numere peste 10 si recunostea corect cifrele indicate. Nu vreau sa-mi asum eu reusita copilului , parintii l-au invatat, eu am voie doar pana la 5.
Ca sa nu fie plictisitor si „sa nu bat apa in piua”cum zice romanul, eu am inceput sa fac cu copiii de la grupa mea scara numerica pana la 5 si exercitii de compunere a numerelor prin adaugarea si retragerea unor elemente. Sunt exercitii interesante de gandire, copiii trebuie sa le rezolve cat mai repede si sunt fericiti cand reusesc . Am fost atentionata insa ca nu respect ce spune in curriculum ,scara numerica si compunerea numerelor se face la grupa mare si nu am voie sa fac ce vreau si cum vreau.
CUM E MAI BINE?
Desigur, nu astept raspuns la aceasta intrebare dar am pus-o ca sa le atrag atentia celor care lucreaza la noul curriculum ca au o responsabilitate foarte mare, pentru ca de ei depinde ce vor invata in continuare copiii nostri. Daca este adevarat ce spun psihologii si anume ca 80% din inteligenta copiilor se formeaza la gradinita, acest fapt ne responsabilizeaza si mai mult.
Eu cred ca ar trebui sa fim solicitate si noi,educatoarele care lucram direct cu copiii sa ne spunem parerea asupra continutului invatarii.
Este stiut ca la scoala, cele mai solicitate sunt clasele in care invatatoarele depasesc curriculum scolar. Parintii isi considera toti copiii supradotati si vor sa invete repede si mult. Am urmarit de curand o emisiune la TV in care se punea problema de curriculum diferentiat pe zone geografice. Prima data m-a socat, apoi m-am gandit ca altfel invata copiii dintr-un sat de munte si altfel invata cei din grupele alcatuite din copii cu parinti intelectuali care sunt preocupati de ceea ce invata diamantul lor.
Fara indoiala ca este loc de mai bine si in invatamantul prescolar. Ii lasam pe cei care ne conduc sa puna stampila cu convingerea ca au validat ceea ce este mai bine pentru copii, iar dumneavoastra, parintii, va rog sa intelegeti ca la toate nivelurile de invatamant trebuie sa respectam curriculum aprobat de minister.
Nu sunt Comentarii